Adók 2021-04-14T18:05:57+02:00

A helyi adókról szóló, többször módosított 1990. évi C. törvény ad felhatalmazást a települési önkormányzatoknak arra, hogy illetékességi területükön, saját rendeletükkel helyi adókat vezessenek be. Eszerint az önkormányzatok vagyoni típusú adók (építményadó, telekadó), kommunális jellegű adók (magánszemély kommunális adója, tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó), és a helyi iparűzési adó bevezetésére jogosultak.

Iparűzési adó: Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén állandó jelleggel végzett vállalkozási (iparűzési) tevékenység. Adóköteles iparűzési tevékenységen a vállalkozó e minőségben végzett nyereség-, illetve jövedelemszerzésre irányuló tevékenységét kell érteni. Az adó alanya a vállalkozó.

Építményadó: Az önkormányzat lakásra, és nem lakás céljára szolgáló épületre is bevezetheti az építményadót, függetlenül attól, hogy az épület bel- vagy külterületen helyezkedik el. Az adókötelezettség az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, annak rendeltetésétől, illetve hasznosításától függetlenül. Az építményhez tartozik az építmény rendeltetésszerű használatához szükséges – az épületnek minősülő építmény esetén annak hasznos alapterületével, épületnek nem minősülő építmény esetén az általa lefedett földrészlettel egyező nagyságú – földrészlet.

Telekadó: Telekadó a beépítetlen belterületi földrészletre érvényesíthető. A telekadó alanya az, aki az év első napján a telek tulajdonosa, vagy vagyoni értékű jog jogosultja. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.

Az alábbiakban a Hajdú-Bihar megye településein kivetett helyi iparűzési adó, építményadó és telekadó) mértékéről tájékozódhat.

Helyi iparűzési adó,  Építményadó és Telekadó mértéke Hajdú-Bihar megye településein 2017-ben

TelepülésHelyi IPA - Állandó jelleggel végzett tevékenység után a nettó árbevétel százaléka (minimum érték %),Helyi IPA - Állandó jelleggel végzett tevékenység után a nettó árbevétel százaléka (maximum érték %),Építményadó - Nem lakás céljára szolgáló épület utáni (minimum érték Ft/nm),Építményadó - Nem lakás céljára szolgáló épület utáni (maximum érték Ft/nm),Telekadó (minimum érték Ft/nm),Telekadó (maximum érték Ft/nm),
Álmosd2,02,0
Ártánd2,02,0
Bagamér1,41,4
Bakonszeg1,81,8
Balmazújváros2,02,0500,0500,0
Báránd1,31,3
Bedõ2,02,0
Berekböszörmény1,51,5
Berettyóújfalu2,02,0
Bihardancsháza1,01,0
Biharkeresztes2,02,0
Biharnagybajom1,71,7
Bihartorda0,50,5
Bocskaikert2,02,0
Bojt1,51,5
Csökmõ1,61,6
Darvas2,02,0
Debrecen2,02,0500,0750,0
Derecske2,02,0100,0200,0
Ebes1,81,8600,0600,0
Egyek2,02,0
Esztár1,51,5
Folyás2,02,0
Földes2,02,0
Furta2,02,0
Fülöp2,02,0
Gáborján1,61,6
Görbeháza2,02,0
Hajdúbagos2,02,0
Hajdúböszörmény2,02,0120,01 100,0
Hajdúdorog1,81,8
Hajdúhadház2,02,0100,0650,0
Hajdúnánás2,02,0300,0750,0
Hajdúsámson2,02,0150,0150,0
Hajdúszoboszló2,02,0100,0500,0
Hajdúszovát2,02,0
Hencida1,01,0
Hortobágy2,02,0
Hosszúpályi2,02,0
Kaba2,02,0
Kismarja1,51,5
Kokad1,01,0
Komádi2,02,0
Konyár1,81,8
Körösszakál2,02,0
Körösszegapáti1,41,4
Létavértes1,61,6
Magyarhomorog2,02,0
Mezõpeterd2,02,0
Mezõsas2,02,0
Mikepércs2,02,011,011,0
Monostorpályi1,51,5
Nádudvar2,02,0
Nagyhegyes2,02,0
Nagykereki2,02,0
Nagyrábé2,02,0
Nyírábrány2,02,0
Nyíracsád1,61,6
Nyíradony2,02,0650,0650,01,03,0
Nyírmártonfalva2,02,0
Pocsaj1,51,5
Polgár2,02,0
Püspökladány1,51,5
Sáp1,71,7
Sáránd
Sárrétudvari1,41,4
Szentpéterszeg1,61,6
Szerep1,51,5
Téglás2,02,0500,0500,0
Tépe1,81,8
Tetétlen2,02,0
Tiszacsege2,02,0500,0500,010,010,0
Tiszagyulaháza1,51,5
Told2,02,0
Újiráz2,02,0
Újléta2,02,0
Újszentmargita1,41,4
Újtikos1,51,5
Vámospércs2,02,0
Váncsod1,51,5
Vekerd
Zsáka2,02,0

Forrás:(TeIR)|MÁK